Portal Pacjenta Portal Partnera
logo ue

KONTAKT

Dom Rodzinny - ul. Przytorowa 1 Nowy Dwór Mazowiecki (okolice Warszawy)

TELEFON

tel. 22 775 22 05; kom. 697 027 865

Nadciśnienie – przyczyny i objawy

Narodowy Fundusz Zdrowia podał informację, wedle której co trzeci dorosły Polak cierpi na nadciśnienie tętnicze. Już ponad 10 milionów osób zmaga się z tą popularną, a zarazem niebezpieczną chorobą. Nieleczone nadciśnienie prowadzi do udarów, zawałów serca, niewydolności nerek i wielu innych tragicznych skutków.

Przyczyny nadciśnienia tętniczego

Nadciśnienie tętnicze to stan, kiedy ciśnienie skurczowe przekracza 140, a rozkurczowe 90; optymalne ciśnienie nie przekracza wyniku 120/80. O nadciśnieniu zwykło się mawiać, że jest to schorzenie cywilizacyjne – epidemiologia wskazuje bowiem na rejony wysoko rozwinięte jako ogniska chorobowe. Najpowszechniejsze czynniki wywołujące nadciśnienie to nieprawidłowa dieta, brak aktywności fizycznej i otyłość. Pod nieprawidłową dietą rozumiemy przede wszystkim zbyt dużą ilość soli, nadmiernie przetworzona żywność i brak zróżnicowanych makroelementów. Swoją „cegiełkę” do nadciśnienia dokłada także częste spożywanie alkoholu, tytoniu i silnej kawy. Można więc pokusić się o podsumowanie: im mniej zdrowy tryb życia, tym większe ryzyko nadciśnienia.

Nadciśnienie tętnicze – objawy

Wiele osób nie jest świadomych swojego schorzenia, przez co nie podejmują żadnych kroków celem walki z nadciśnieniem. Problem z objawami nadciśnienia jest też taki, że najzwyczajniej w świecie są bardzo łatwe do przegapienia. Niektóre objawy, np. potliwość bardzo łatwo zrzucić na karb wysokiej temperatury. Jeśli zauważymy poniższe objawy, warto przebadać się pod kątem nadciśnienia:

  • Potliwość;
  • Uderzenia temperatury i zaczerwienienie twarzy;
  • Bóle głowy;
  • Zawroty głowy i problem z utrzymaniem równowagi;
  • Kołatanie serca;
  • Obniżenie sprawności fizycznej, szybsze męczenie się;
  • Problemy ze snem;
  • Uczucie ucisku w okolicy klatki piersiowej, odbieranie oddechu;
  • Krwawienie z nosa;
  • Obniżenie sprawności psychicznej powiązane z nerwowością.

Jak zadbać o seniora z nadciśnieniem?

Wśród starszych osób bardzo często można spotkać się z przekonaniem, że nadciśnienie to naturalny objaw sędziwego wieku. W pierwszej kolejności należy uświadomić naszemu seniorowi, że nadciśnienie nie jest normalne. Konieczne jest systematyczne przyjmowanie przepisanych leków, regularne wizyty u lekarza pierwszego kontaktu oraz zadbanie o siebie. Jeśli starsza osoba mieszka razem z nami, możemy wspomagać bliską nam osobę poprzez poniższe kroki:

  • Dbajmy o aktywność seniora – chodźmy z nim na spacery, róbmy z nimi proste czynności w ogrodzie, uprawiajmy lekkie sporty.
  • Pilnujmy prawidłowej masy ciała – nadwaga sprzyja występowaniu nadciśnienia, szczególnie gdy dana osoba nie jest aktywna fizycznie.
  • Gotujmy posiłki bez soli – szczególnie ważne są chude mięsa, warzywa gotowane na parze, owoce i produkty pełnoziarniste.
  • Zwiększmy udział produktów bogatych w potas – do takich należą: surowy burak, bób, ziemniak, banan, winogrono, brzoskwinia, orzech pistacji.
  • Ograniczmy spożycie alkoholu – ciężkie napoje alkoholowe, takie jak wódka, whisky czy gin zastąpmy okazjonalnie jasnym piwem i czerwonym winem.
  • Pomóżmy w rzuceniu palenia – spożywanie tytoniu to przyczyna szeregu chorób, nie tylko nadciśnienia.
Comments are closed.
close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonię do Ciebie!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora („Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.) jedynie do kontaktu ze mną.
    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Zakład Opiekuńczo-Leczniczy „Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.
    2. Dane będą przetwarzane w celu kontaktu telefonicznego na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.
    3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.
    4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.
    5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
    6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.
    7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.
    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.
    *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

    Zostaw numer
    oddzwonimy!
    Wyślij zapytanie
    na interesujący Cię temat...

      Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora („Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.) jedynie do kontaktu ze mną.
      OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
      1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Zakład Opiekuńczo-Leczniczy „Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.
      2. Dane będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.
      3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.
      4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.
      5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
      6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.
      7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.
      8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.
      *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).