Portal Pacjenta Portal Partnera
logo ue

KONTAKT

Dom Rodzinny - ul. Przytorowa 1 Nowy Dwór Mazowiecki (okolice Warszawy)

TELEFON

tel. 22 775 22 05; kom. 697 027 865

Niedobór witaminy D – jesienno-zimowy problem

Witamina D to substancja niezwykle ważna dla ludzkiego organizmu: odpowiada za mineralizację kości i zębów, stymuluje właściwą przemianę materii, reguluje poziom cukru we krwi. Pewne ilości witaminy D można znaleźć w niektórych produktach spożywczych, ale jest również syntezowana w organizmie w sposób naturalny, pod wpływem działania promieni słonecznych. Miesiące jesienno-zimowe, kiedy słońca mamy jak na lekarstwo, w szczególny sposób narażają na jej niedobory.
Witamina D ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia oraz dobrej kondycji organizmu. Przede wszystkim, jest niezbędna dla prawidłowego wchłaniania oraz wykorzystania wapnia i fosforu, czyli dwóch pierwiastków odpowiadających za dobry stan kości oraz zębów. Co więcej, witamina D umożliwia funkcjonowanie układu mięśniowego, reguluje poziom ciśnienia tętniczego oraz cukru we krwi, korzystnie wpływa na układ odpornościowy organizmu, stymuluje przemianę materii oraz ma znaczenie dla funkcjonowania układu nerwowego.

Witamina D – gdzie ją znaleźć?

Witamina D jest dostarczana do organizmu w dwojaki sposób. Pewne jej ilości znaleźć można w niektórych produktach spożywczych: rybach (łosoś, makrela, sardynki, śledzie), wątrobie, mleku, jajach oraz maśle. Najważniejszym źródłem witaminy D są jednak procesy przemian związków chemicznych zachodzące w organizmie pod wpływem promieniowania ultrafioletowego, czyli po prostu promieni słonecznych. Badania naukowe dowiodły, że osoby zamieszkujące tereny o wysokim całorocznym poziomie nasłonecznienia nie mają problemów z niedoborami witaminy D. W naszej szerokości geograficznej, gdzie słonecznych dni jest stosunkowo niewiele, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, niedobór witaminy D określa się już niestety mianem „cichej epidemii”.

Niedobór witaminy D – jak się objawia i czym grozi?

Do pierwszych, często sezonowych, objawów niedoboru witaminy D zalicza się bezsenność, utrata apetytu, bóle kostno-mięśniowe, biegunki, zaburzenia widzenia czy choroby przyzębia. W dłuższej perspektywie, niedobory witaminy D mogą powodować o wiele poważniejsze konsekwencje. Naukowcy udowodnili, że niedobór witaminy D u dzieci może skutkować krzywicą. U osób dorosłych i seniorów długotrwała niedostateczna podaż tej substancji zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia, cukrzycy, osteoporozy, depresji, demencji starczej, choroby Alzheimera, a nawet nowotworów – zwłaszcza prostaty, piersi oraz jelita grubego.

Jak zadbać o właściwą podaż witaminy D?

Aby organizm mógł w pełni korzystać z dobroczynnych właściwości witaminy D, konieczne jest jej stałe dostarczanie. Wiosną i latem warto regularnie eksponować ciało na słońce – oczywiście w granicach rozsądku, z wykorzystaniem środków chroniących przed poparzeniem słonecznym. Wystarczający będzie 15-20-minutowy spacer w lekkim ubraniu, z odsłoniętą twarzą, przedramionami czy rękami. Oczywiście także jesienią i zimą, gdy tylko zza chmur przebije się słońce i pozwala na to stan zdrowia, warto udać się na świeże powietrze i choćby na kilka minut wystawić twarz w kierunku promieni. Duże znaczenie ma dieta, bogata w ryby czy mleko. Po konsultacjach z lekarzem można też rozważyć przyjmowanie suplementów diety zawierających witaminę D.

Comments are closed.
close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonię do Ciebie!


* Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych
lub przekazany dalej. Wyłącznie oddzwaniamy na podany numer telefonu.
Zostaw numer
oddzwonimy!
Wyślij zapytanie
na interesujący Cię temat...









Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ZOL „DOM RODZINNY”
ul. Przytorowa 1, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki w celach marketingowych oraz dla prawidłowej realizacji usługi "umów wizytę"