Portal Pacjenta Portal Partnera
logo ue

KONTAKT

Dom Rodzinny - ul. Przytorowa 1 Nowy Dwór Mazowiecki (okolice Warszawy)

TELEFON

tel. 22 775 22 05; kom. 697 027 865

Jak wzmocnić odporność organizmu u progu wiosny?

W ostatnich dniach przywitaliśmy astronomiczną i kalendarzową wiosnę. Przyroda powoli budzi się do życia, pora więc też obudzić nasze organizmy, które podczas długich zimowych miesięcy musiały borykać się z niskimi temperaturami, brakiem słońca czy zwiększoną liczbą infekcji. Szczególnej troski wymagają w tym okresie seniorzy. Jak pomóc im w dobrej formie wejść w cieplejszą część roku?
Choć każdy z nas marzy już o tym, by schować do szafy grube kurtki i ciepłe buty, to jednak na razie warto jeszcze z tym poczekać. Przełom zimy i wiosny bywa bardzo zdradliwy pod względem warunków atmosferycznych, a organizmy, którym przez całą zimę brakowało słońca, ruchu czy zawartych w warzywach i owocach witamin, są niekiedy o wiele podatniejsze na infekcje niż np. w grudniu czy styczniu. Na szczęście istnieje kilka prostych sposobów, by zwiększyć wydolność i odporność organizmu – mogą je stosować wszyscy, bez względu na płeć czy wiek, w tym również seniorzy.

Dieta, ruch i sen

Zdaniem wielu lekarzy, istnieją trzy zasadnicze czynniki, które wpływają na ogólny poziom odporności organizmu, będące jednocześnie ściśle powiązane z trybem życia. Jest to sposób odżywiania, poziom aktywności fizycznej oraz ilość snu. Są one niezwykle istotne dla każdego człowieka, choć oczywiście muszą być modyfikowane w zależności od płci, wieku, stanu zdrowia, a także możliwości każdego człowieka. W przypadku seniorów trudno bowiem wymagać, by mama lub babcia zaczęły nagle regularnie uprawiać jogging, a dziadek, który boryka się z cukrzycą zaczął bez kontroli spożywać owoce, które są co prawda bardzo cennym źródłem witamin, ale i cukrów. Z tego względu wszystkie działania powinny być przemyślane i rozważne.

  • Dieta – za odporność organizmu w olbrzymim stopniu odpowiada sposób żywienia. Należy zadbać o to, by spożywać pokarmy bogate w witaminę A (pomaga uszczelnić i zregenerować błony śluzowe, przez co szkodliwym drobnoustrojom jest trudniej wniknąć do organizmu), witaminę C (uszczelnia naczynia krwionośne, działa przeciwwirusowo), żelazo, magnez i cynk. W jadłospisie seniora powinny więc się znaleźć pomidory, marchew, papryka, kwaszonki, natka pietruszki, czarna porzeczka, buraki, szpinak, kasze, pestki dyni, pełnoziarniste pieczywo, ryby, chude wędliny i chudy nabiał.
  • Ruch – dobroczynne działanie aktywności fizycznej na układ odpornościowy człowieka jest znane i udowodnione naukowo. Badania dowiodły, że ruch prowadzi do pobudzenia odpowiedzi immunologicznej organizmu oraz wzmożonej produkcji substancji odpowiedzialnych za jego ochronę przez wirusami, bakteriami i innymi szkodliwymi drobnoustrojami. W przypadku seniorów dobrym pomysłem będzie już półgodzinny codzienny spacer oraz wszelkie inne formy ruchu, które lubi i na które pozwala mu stan zdrowia (gimnastyka, jazda na rowerze, praca w ogrodzie).
  • Sen – przemęczenie i zbyt mała ilość snu to jedna z głównych przyczyn obniżenia odporności i zwiększonego ryzyka infekcji. Seniorzy często mają problemy z zasypianiem, które wynikają np. z chorób. Dlatego warto zasugerować im, by zrezygnowali z drzemek w ciągu dnia, wieczorem porządnie wywietrzyli sypialnię i tuż przed snem wypili filiżankę herbaty, np. z melisy.
Comments are closed.
close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonię do Ciebie!


* Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych
lub przekazany dalej. Wyłącznie oddzwaniamy na podany numer telefonu.
Zostaw numer
oddzwonimy!
Wyślij zapytanie
na interesujący Cię temat...









Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ZOL „DOM RODZINNY”
ul. Przytorowa 1, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki w celach marketingowych oraz dla prawidłowej realizacji usługi "umów wizytę"