Portal Pacjenta Portal Partnera
logo ue

KONTAKT

Dom Rodzinny - ul. Przytorowa 1 Nowy Dwór Mazowiecki (okolice Warszawy)

TELEFON

tel. 22 775 22 05; kom. 697 027 865

Jak dbać o słuch w podeszłym wieku?

Problemy słuchowe są niestety bardzo powszechnym problemem – szacuje się, że w Polsce częściową głuchotę ma nawet 75% 70-latków. Najczęściej jest to efekt naturalnych procesów, choć czasami zaburzenia słuchu towarzyszą również innym chorobom typowym dla wieku podeszłego. Dlatego u osób starszych konieczna jest szczególna troska o słuch.

Według szacunków, na całym świecie z problemami słuchowymi boryka się 1 mld ludzi. W Polsce dotyczą one około 900 tys. osób. Najczęściej niedosłuch dotyczy seniorów – występuje on u około 75% 70-latków i ponad 80% osób powyżej 80. roku życia.

Pogorszenie słuchu utrudnia codzienne funkcjonowanie, a także ma negatywny wpływ na samopoczucie – osoby, które słyszą słabiej mają gorsze relacje z otoczeniem, wycofują się z życia społecznego i towarzyskiego, są wyalienowane i samotne.

Jakie są pierwsze objawy problemów ze słuchem? Uczucie, że inne osoby mówią bardzo cicho albo niewyraźnie, konieczność spoglądania na usta mówiącej osoby, konieczność zwiększania głośności w radiu czy telewizorze oraz proszenie rozmówców o powtarzanie wypowiedzi.

Jak chronić słuch? Praktyczne wskazówki!

W Domu Rodzinnym zapewniamy naszym podopiecznym stałą opiekę laryngologiczną, dzięki której można szybko wykrywać zaburzenia słuchu i zapobiegać ich pogłębianiu się. Jest to jeden z najważniejszych elementów profilaktyki niedosłuchu. Wszyscy seniorzy mogą jednak we własnym zakresie przestrzegać kilku podstawowych zasad.

  • Unikanie hałasu

Nie ma żadnych wątpliwości – hałas jest jednym z największych zagrożeń dla słuchu. Dlatego przebywając na co dzień w trudnych warunkach akustycznych warto używać słuchawek ochronnych, a także ograniczać głośne słuchanie muzyki, ekspozycję na hałas uliczny oraz przebywanie w głośnych, zatłoczonych miejscach.

  • Zadbanie o ciepło uszu

Stany zapalne uszu spowodowane ekspozycją na mróz czy wiatr są częstą przyczyną problemów słuchowych. Dlatego w jesienno-zimowe dni, zwłaszcza bardzo mroźne i wietrzne, nie wolno wychodzić z domu bez ciepłej czapki, a przynajmniej nauszników (wówczas warto założyć kurtkę z kapturem).

  • Prawidłowa higiena

Ważna dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania narządu słuchu jest higiena uszu. Niestety, bardzo często jest ona błędna – do czyszczenia uszu używa się bowiem patyczków kosmetycznych, które zamiast usunąć woskowinę wpychają ją głębiej do kanału słuchowego. Do czyszczenia wewnętrznych partii uszu należy używać specjalnych płynów higienicznych dostępnych w drogeriach i aptekach.

Oczywiście niedosłuch można leczyć (np. za pomocą aparatów słuchowych i implantów ślimakowych), ale zdecydowanie lepiej jest mu zapobiegać!

 

Comments are closed.
close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonię do Ciebie!


Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora („Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.) jedynie do kontaktu ze mną.
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Zakład Opiekuńczo-Leczniczy „Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.
2. Dane będą przetwarzane w celu kontaktu telefonicznego na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.
3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.
4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.
5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.
7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.
8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

*Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Zostaw numer
oddzwonimy!
Wyślij zapytanie
na interesujący Cię temat...








Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora („Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.) jedynie do kontaktu ze mną.
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Zakład Opiekuńczo-Leczniczy „Dom Rodzinny” s. c. W.P. Kerpert, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Przytorowa 1, nip: 531-14-88-816.
2. Dane będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.
3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.
4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.
5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.
7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.
8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

*Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).