Portal Pacjenta Portal Partnera
logo ue

KONTAKT

Dom Rodzinny - ul. Przytorowa 1 Nowy Dwór Mazowiecki (okolice Warszawy)

TELEFON

tel. 22 775 22 05; kom. 697 027 865

Gimnastyka dla seniorów – nieoceniony sposób na zdrowie

gimnastyka dla seniorów

Wielu osobom wydaje się, że aktywność fizyczna to domena ludzi młodych i ogólnie zdrowych. Nic bardziej mylnego! Regularny, dopasowany do możliwości organizmu ruch jest również nieoceniony w przypadku osób starszych. Jaka gimnastyka dla seniorów jest szczególnie polecana? Jakie niesie ze sobą korzyści? Podpowiadamy!
Aktywność fizyczna osób w podeszłym wieku nie jest żadną fanaberią – to udowodniony naukowo sposób na utrzymanie zdrowia i sprawności, pozbycie się wielu dolegliwości, a także niezastąpiony element rehabilitacji po przebytych chorobach czy urazach. Oczywiście trzeba przy tym mieć świadomość, że gimnastyka dla seniorów powinna być ściśle dopasowana do możliwości ich organizmu. W innym wypadku może przynieść ona więcej szkody niż pożytku.

Gimnastyka dla seniorów – dlaczego warto?

Według danych GUS-u, regularną gimnastykę uprawia w naszym kraju jedynie około 20% osób starszych. To bardzo niepokojące dane, które świadczą o tym, że osoby starsze nie mają świadomości, jak ważna dla zachowania zdrowia i sprawności jest aktywność fizyczna. Badania naukowe dowiodły, że odpowiednio dobrana gimnastyka dla seniorów pozwala pozbyć się dolegliwości bólowych kręgosłupa i stawów, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu, dotlenia organizm, stabilizuje poziom cukru, a także pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.
Co równie ważne, gimnastyka – zwłaszcza uprawiana w towarzystwie – bardzo pozytywnie wpływa na utrzymanie właściwej kondycji umysłowej seniorów. Staje się ona bowiem pretekstem do wyjścia z domu, spotkań towarzyskich oraz szeroko rozumianych aktywności społecznych. Osoby, które regularnie ćwiczą, są o wiele mniej narażone na poczucie osamotnienia czy depresję.

Gimnastyka dla seniorów – jakie ćwiczenia wybrać?

Osoby starsze mogą obecnie korzystać z bardzo różnorakich form aktywności fizycznej. W dużych miastach wiele fitness clubów oferuje zajęcia ukierunkowane na seniorów, prowadzone przez profesjonalistów, którzy dopasowują ćwiczenia do stanu zdrowia i kondycji seniorów. Coraz większą popularnością wśród osób starszych cieszy się nordic walking, czyli energiczne spacery ze specjalnymi kijami. Idealna dla seniorów jest gimnastyka w wodzie, a także joga, która nie dość, że koordynuje pracę całego ciała, to dodatkowo pozwala na zrelaksowanie się i wyciszenie.
Gimnastyka dla seniorów z powodzeniem może być jednak wykonywana również w domowym zaciszu. Bezpieczny dla zdrowia trening powinien trwać około 30 minut, a powtarzać należy go 3-4 razy w tygodniu. Bardzo ważna jest stabilność pozycji, więc większość ćwiczeń wykonuje się w pozycji siedzącej lub leżącej. Aktywność tego typu obejmuje więc m.in. uginanie nóg w pozycji leżącej, tzw. nożyce, unoszenie nóg z klęku podpartego, koci grzbiet czy skłony tułowia.
Należy przy tym pamiętać, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się ze specjalistą – lekarzem, rehabilitantem czy fizjoterapeutą. Pomogą oni opracować zestaw ćwiczeń indywidualnie dopasowany do potrzeb danego seniora, uwzględniający jego kondycję, przebyte lub aktualne choroby, a nawet przyjmowane leki. Wówczas zarówno senior, jak i jego bliscy będą mieli pewność, że dany rodzaj aktywności będzie bezpieczny i efektywny.

Comments are closed.
close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonię do Ciebie!


* Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych
lub przekazany dalej. Wyłącznie oddzwaniamy na podany numer telefonu.
Zostaw numer
oddzwonimy!
Wyślij zapytanie
na interesujący Cię temat...

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ZOL „DOM RODZINNY”
ul. Przytorowa 1, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki w celach marketingowych oraz dla prawidłowej realizacji usługi "umów wizytę".