Portal Pacjenta Portal Partnera
logo ue

KONTAKT

Dom Rodzinny - ul. Przytorowa 1 Nowy Dwór Mazowiecki (okolice Warszawy)

TELEFON

tel. 22 775 22 05; kom. 697 027 865

Aktywność fizyczna i umysłowa seniora – jak o nie zadbać?

Na zdrowie każdego człowieka, bez względu na wiek, składa się sprawność fizyczna i umysłowa. Nie inaczej jest w przypadku osób starszych. Czy istnieją zatem sprawdzone sposoby, by w jesieni życia senior zachował dobrą kondycję ciała i umysłu?
O tym, że aktywność fizyczna jest niezwykle istotna dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji nikogo nie trzeba przekonywać. Liczne badania naukowe dowiodły, że regularny ruch znacznie obniża ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i nowotworów, obniża poziom ciśnienia tętniczego i cukru we krwi, utrzymuje sprawność układu mięśniowego i kostno-stawowego, zapobiega otyłości oraz depresji. Jednak co istotne, równie ważna dla ogólnego zdrowia jest sprawność umysłowa, która – podobnie ja ta fizyczna – wraz z biegiem lat może nieco spowalniać. Mózg jest bowiem organem, który starzeje się tak, jak reszta ciała. Jakie zatem rodzaje aktywności fizycznej i umysłowej poleca się osobom starszym?

Ruch to zdrowie

Na początek przypomnienie – jakakolwiek forma aktywności fizycznej dla osób starszych musi być dopasowana do ich ogólnego stanu zdrowia oraz możliwości. Trudno sobie bowiem wyobrazić, by senior borykający się z nadciśnieniem czy zaburzeniami rytmu serca zaczął nagle regularnie biegać. Dlatego przed zapisaniem rodzica lub dziadka na specjalną gimnastykę dla seniorów czy zajęcia pływackie (zajęcia tego typu znaleźć można w ofercie większości fitness klubów czy pływalni w większych miastach) zawsze warto skonsultować się z lekarzem. W dopasowanych do wieku i stanu zdrowia ćwiczeniach fizycznych mogą brać udział pensjonariusze naszego Domu Rodzinnego, za każdym razem nad ich przebiegiem czuwa oczywiście nasza wykwalifikowana kadra fizjoterapeutów i rehabilitantów.
Nie można przy tym zapominać, że formą aktywności fizycznej są również tak prozaiczne czynności, jak spacery, jazda na rowerze czy praca w ogródku (w tym przypadku lepiej jednak czuwać, by senior nie porwał się do zadania przerastającego jego siły). Osoba starsza może czuć się skrępowana w profesjonalnym klubie fitness czy na basenie, dlatego nic na siłę! Aktywnie odpoczywać można również w przydomowym ogrodzie.

W zdrowym ciele zdrowy duch!

Ciało to jedno, a co z umysłem? Podobnie jak mięśnie czy stawy potrzebuje on treningu, by jak najdłużej zachować sprawność. Dla seniorów, ale nie tylko, doskonałą formą ćwiczenia umysłu są wszelkie czynności i rozrywki wymagające koncentracji oraz myślenia: od zwykłego czytania, przez krzyżówki, sudoku czy słowne łamigłówki, aż po wszelkiego rodzaju kalambury, gry logiczne i planszowe czy szachy (możemy bez cienia przesady stwierdzić, że nasi podopieczni bardzo lubią spędzać wolny czas w ten sposób). Oczywiście w niektórych tego typu rozrywkach seniorowi potrzebne jest towarzystwo – gra w szachy czy kalambury jest więc świetną metodą na to, by spędzić nieco czasu całą rodziną. Przebywanie z bliskimi oraz poczucie przynależności i akceptacji są dla seniora bezcenne!

Comments are closed.
close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonię do Ciebie!


* Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych
lub przekazany dalej. Wyłącznie oddzwaniamy na podany numer telefonu.
Zostaw numer
oddzwonimy!
Wyślij zapytanie
na interesujący Cię temat...









Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ZOL „DOM RODZINNY”
ul. Przytorowa 1, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki w celach marketingowych oraz dla prawidłowej realizacji usługi "umów wizytę"