logo ue

KONTAKT

Dom Rodzinny - ul. Przytorowa 1 Nowy Dwór
Mazowiecki (okolice Warszawy)

TELEFON

tel. 22 775 22 05; kom. 697 027 865

Jak radzić sobie z upałami? Poradnik dla seniorów i ich opiekunów

seniorzy w czasie upału

Z panujących obecnie za oknem niemalże tropikalnych upałów z pewnością cieszą się osoby, które wypoczywają nad morzem lub jeziorami. Sięgające ponad 30°C temperatury mogą być jednak bardzo niebezpieczne dla osób starszych – co roku latem do szpitala trafia wielu seniorów poszkodowanych z powodu upałów. W jaki sposób bezpiecznie przetrwać tego typu trudne dni? Podpowiadamy!
W trakcie każdych wakacji właściwie we wszystkich mediach znaleźć można apele lekarzy dotyczące bezpieczeństwa osób starszych podczas upałów. Bardzo wysokie, często przekraczające 30°C temperatury są bowiem dla nich bardzo dużym zagrożeniem – źle wpływają na układ krążenia i serce, poziom ciśnienia tętniczego i cukru we krwi, niekiedy przyjmowane przez osoby starsze leki mają poważne skutki uboczne, jeśli pacjent po ich zażyciu narażony jest na ekspozycję na światło słoneczne. Aby uniknąć złego samopoczucia, omdleń czy udarów, warto przestrzegać kilku zasad, które pomogą seniorom przetrwać ten trudny czas.

Po pierwsze – nawodnienie organizmu

Choć może to wydawać się truizmem, to najważniejsze podczas upałów jest zadbanie o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Dotyczy to wszystkich osób, bez względu na wiek, ale w przypadku seniorów jest szczególnie istotne. W trakcie upalnych dni należy wypijać nawet 2,5 litra płynów dziennie – zapobiega to przegrzaniu organizmu, zaopatruje wszystkie tkanki w wodę, a także pomaga utrzymać właściwą pracę układu krążenia. Do picia najlepsza jest oczywiście niegazowana woda mineralna, którą można wzbogacić o plasterki cytryny czy liście mięty. Seniorzy bez większych obaw mogą sięgać także po herbatki ziołowe lub owocowe. Lepiej natomiast unikać słodzonych napojów gazowanych – po pierwsze, zawarty w nich cukier sprawia, że gaszą pragnienie tylko pozornie, a po drugie – często mają w składzie sztuczne dodatki smakowe i konserwanty, szkodliwe dla zdrowia.

Po drugie – chrońmy się przed słońcem

W bardzo upalne dni należy jak najbardziej chronić się przed ekspozycją na promieniowanie słoneczne. Jeśli nie ma takiej konieczności, w godzinach od 11:00 do 17:00 lepiej nie wychodzić z domu – wówczas temperatury osiągają najwyższy poziom, a promieniowanie jest najbardziej intensywne. Dla własnego bezpieczeństwa warto zrezygnować też z wymagających wysiłku fizycznego aktywności: prac w ogrodzie, dźwigania ciężkich zakupów czy długich, pieszych wypraw. Na spacer lepiej wybrać się wczesnym porankiem lub wieczorem, nie zapominając przy tym o odpowiednim stroju: jasnych, przewiewnych ubraniach oraz – obowiązkowo – nakryciu głowy w postaci kapelusza, letniej czapki z daszkiem lub choćby bawełnianej chustki.

Seniorzy pod szczególną opieką

Istnieje również wiele innych sposobów, które pomogą seniorom bezpiecznie przetrwać upalne dni. Nasłonecznione w ciągu dnia mieszkanie warto wyposażyć w rolety, żaluzje lub zasłony – ograniczy to dodatkowe nagrzewanie wnętrza przez słońce. Dobrym pomysłem może okazać się zakup prostego w obsłudze wentylatora domowego. Do jego uruchomienia wystarczy zazwyczaj podłączenie go do prądu i naciśnięcie jednego guzika, dzięki czemu powinna sobie z tym poradzić większość seniorów. Wentylator doskonale schłodzi mieszkanie, a nie jest przy tym szkodliwy – np. dla zatok – jak sztuczna klimatyzacja.
Nie można zapominać o odpowiedniej diecie, równie ważnej jak nawadnianie organizmu. Podczas upału warto sięgać po pomidory oraz ich przetwory (sosy, soki, przeciery), a także arbuzy – posiadają one duże ilości żelaza, wapnia, magnezu i potasu, które tracimy wraz z potem. Smaczne, zdrowe i orzeźwiające są wszelkiego rodzaju chłodniki na bazie sezonowych warzyw oraz lekkiego nabiału, bez obaw można jeść również wszelkie soczyste owoce.

Comments are closed.
Wyślij zapytanie na interesujący Cię temat...